Цікавий відпочинок:

Туристичні маршрути
Туристичний маршрут на гору Лопата PDF  | Друк |
Статті - Туристичні маршрути
Субота, 18 вересня 2010 12:32

Маршрут на гору Лопата є одноденним та складає довжину 8,5 кілометрів та набір висоти близько 800 метрів. Відомо, що на цій горі  влітку 1944 року відбувалися бої загонів УПА з німецькими та угорськими військами. Більш детально ці події та сама гора Лопата описані тут: https://skole.com.ua/uk/papers/25-mountains/144-lopata.html.

Починається цей маршрут в місті Сколе біля мосту через річку Опір, де знаходиться відпочинкова зона. Саме тут впадає в річку Опір Павлів потік та розміщене міське озеро. Від мосту прямує асфальтована дорога до лісу. В цьому місці Ви побачите табличку з туристичною схемою рекреаційної зони національного природного парку «Сколівські бескиди».  Ця дорога простягається повз Павлів потік та туристичні бази. Далі асфальтована дорога перетворюється у ґрунтову, а ще далі – у звичайну стежинку.

Туристична схема рекреаційної зони національного природного парку Сколівські бескиди навколо Павлового потоку.

З цього місця маршрут можна розділити на два маршрути.

Можна на початку яру в Павловому потоці повернути вліво на доріжку, яка виведе нас на частково відкритий, слабо нахилений хребет (локальна вершина 680,2 м.), на якому влітку ростуть чорниці. Потім ця стежка повертає на південь і заходить в ліс і після короткого стрімкого підйому обходить зліва яр другого потоку (це потік Чудилів) і виводить на широкий відкритий хребет, з якого видно село Кам'янка.  Тут повертаємо направо і йдемо цим хребтом в напрямку на південь через вершину 977,2 м. до вершини 1001,6 м.

До цієї вершини можна йти іншою стежкою – повз Павлів потік. При цьому по дорозі ви зустрінете джерело із залізною водою. Від вершини 1001,6 м необхідно йти на південь в ліс (якщо Ви йшли стежкою біля Павлового потоку, то на галявині біля вершини 1001,6 м необхідно повернути вправо).

Павлів потік

Стежка з цього місця буде підніматись (на південь) лісом до самої вершини Лопати.

Гора Лопата

Повертатися назад найпростіше дорогою виходу.

Можна теж перейти на вершину сусідньої гори Кудрявець (висота 1242,3 м.), яка розміщена на відстані 500 метрів на захід від Лопати і зійти з неї до села Гребенів.

Також можна з гори Лопата зійти до села Кам’янка, якщо йти на північно-схід. Потім з цього села веде дорога через долину річки Кам’янка. Саме при цій дорозі ви знайдете відомий водоспад Кам’янка та озеро Журавлине (мертве).

Карта маршруту:

Карта маршруту на гору Лопата

 
Маршрут на гору Парашку з села Коростів PDF  | Друк |
Статті - Туристичні маршрути
П'ятниця, 17 вересня 2010 17:07

Гора Парашка (Параска) є найвищою вершиною Сколівських Бескидів та є найбільш улюбленим місцем для туристів. Сама гора має висоту 1270 м та більш детально описана тут: https://skole.com.ua/uk/papers/25-mountains/92-parashka.html.

До гори Парашки є багато маршрутів, які починаються з міста Сколе та сіл Коростів, Корчин та Крушельниця. Туристичні маршрути на гору з міста Сколе описані тут, а з Корчина – тут.

У цій статті ми розповімо туристичний маршрут, а точніше декілька маршрутів сходження на гору Парашку з села Коростів.

Саме село Коростів знаходиться в 5 кілометрах на північ від міста Сколе та простягається спочатку вздовж автомобільної траси Київ-Чоп, а потім тягнеться вздовж річки Бутивля направо від цієї траси. Саме село описано тут: https://skole.com.ua/uk/skole-region/31-korostiv/89-korostiv.html. Проживання в Коростові тут: https://skole.com.ua/uk/rezidence/korostivrest.html.

В загалом з Коростова на гору Парашка можна вийти багатьма шляхами, але найбільш поширеними є три маршрути.

Почнемо опис першого маршруту.

Особливість цього маршруту, що ви пройдете по всьому хребту Парашки через вершини Корчанка, Оброслий Верх, Зелена та Тимків Верх.

Цей маршрут починається від самої автомобільної траси Київ-Чоп, а саме в тій ділянці дороги, яка знаходиться на відстані 2-х кілометрів після повороту на Славське, або на відстані 300 метрів від мотелю Окей, якщо їхати на південно-захід від міста Сколе. В цьому місці буде бічна дорога з траси на право, яка після 50 метрів буде мати розвилку на три дороги, центральна з яких приведе нас до піонер-табору «Старт». Але нам потрібно звернути направо, пройти 150 метрів, де за мостом повернути наліво. Ця дорога буде прямувати вздовж піонер-табору, який буде знаходитись зліва на горі. Потім прямує вздовж річки Коростовець практично до самої гори Корчанка. При цьому на шляху до Корчанки дорога буде кілька разів перетинати річку та матиме багато серпантинів – вилятиме то вправо то вліво під гору. На самій горі Корчанка знаходиться ретрансляційна станція Укртелекому. Висота гори - 1180 метрів над рівнем моря.

Звідси йдемо спочатку в північному напрямку, а потім на захід по самому хребту Парашки. Пройшовши приблизно 1 кілометр по стежці від гори Корчанка маршрут сполучиться з відомими 13-маршрутом на гору Парашку, який починається зі Сколього. Далі проходимо по хребту вершини Оброслий Верх, Зелена та Тимків Верх (Кобила), звідки приходимо до кінцевої мети – вершини Парашки.

Назад також можна вертатись 13-м промаркованим маршрутом до міста Сколе, або іншими маршрутами, які описані нижче.

Другий маршрут на Парашку починається від автобусної зупинки в Коростові та автомобільній трасі Київ-Львів-Чоп. Звідси необхідно трошки пройти до бічної дороги, яка вправо відгалужується від автомобільної траси та прямує повз село Коростів.

Цією дорогою необхідно пройти кілька кілометрів повз село до церкви, де можна далі йти по насипі старої вузькоколійки на північний захід. Пройшовши крізь нову базу відпочинку і повертаємо направо, через невелику полянку в залісений ярок. В цьому місці є дорога повз річку Ванч Верхній, яка серпантином піднімається вгору і далі веде весь час лісом, майже горизонтально, паралельно з хребту Парашки, нижче верхньої межі лісу. Проте під саму Парашку доріжка не доходить. Потрібно в околиці вершини Зелена повернути направо і вийти на хребет. Звідси йдемо як описано в першому маршруті – через вершини Зелена та Тимків Верх (Кобила).

Є і третій маршрут на гору Парашку з Коростова, який починається вже за межами села. В даному випадку не повертаючи направо біля бази відпочинку потрібно пройти все село долиною р. Бутивля. Перед місцем злиття річок Малої та Великої Бутивлі повертаємо направо та йдемо вздовж Малої Бутивлі ще 1 км, де до неї справа спадає потік Красний. В кількох метрах після потоку справа є доріжка, якою йдемо його долиною близько 3 км, після чого стрімко піднімаємось вліво на південно-східний схил вершини Парашки.

Карта маршруту:

Карта маршруту Коростів - Парашка.

 
Як правильно вибрати туристичний маршрут в Карпатах PDF  | Друк |
Статті - Туристичні маршрути
Четвер, 16 вересня 2010 17:07

Пішохідний похід є найбільш популярним видом відпочинку в Карпатах. Метою пішохідного туристичного походу в Карпатських горах найчастіше є вихід на ту або іншу вершину, з якої відкриваються далекі горизонти та прекрасні краєвиди. При організуванні такого походу одним з першочергових завдань є вибір маршруту, тобто шляху виходу на задану вершину і спуску з неї. В статті подаються деякі загальні вказівки щодо вирішення цього завдання.

Населені пункти в гірських районах Українських Карпат розміщені,  здебільшого, в долинах рік та їх притоків, туди ведуть теж головні комунікаційні шляхи. Окремі поселення на Бойківщині розкинені широко по горах, але і тут центральна частина населеного пункту знаходиться завжди и долині річки. Ці поселення служать вихідними, початковими пунктами пішохідних туристичних маршрутів.

Початкова і кінцева частина маршруту часто проходить шляхами, придатними для автомобільного руху. Якщо ця частина доволі велика (4 км і більше) і не представляє туристичного інтересу, то бажано провести її автотранспортом, що дасть економію сил і часу.

Пішохідна частина туристичного походу починається тоді з місця, де ми сходимо з автомобільної дороги і веде по дорогах і стежках різного призначення і різної якості, а деколи і по бездоріжжі.

Серед доріг і стежок, якими користуємося в туристичних походах, можна відрізнити:

1. Дороги, прокладені долинами, вздовж річок і потоків, притоків головних карпатських рік.

Деякі з них непогані, використовуються для місцевого зв'язку між населеними пунктами, розміщеними в долинах цих річок, а також для комунікації між поселеннями, які знаходяться в системах річок, розділених внутрішніми водорозділами. В таких випадках дорога, проведена долиною однієї річки, поступово піднімається на водорозділ в його найвищому місці, після чого знову спускається вниз в долину другої річки. Інші дороги цього виду значно гірші, по суті є тупикові — в своїй кінцевій частині вони перетворюються на стежки, які, в кращому випадку, виводять на сідла хребтів.

Долина Великої річки

2. Дороги і стежки, які з'єднують головні долини з хребтами гір, і далі  проходять вздовж цих хребтів.

Такі дороги використовуються для комунікації населених пунктів з розміщеними вище верхньої межі лісу лугами і полонинами. Починаються такі дороги чи стежки, звичайно, біля устя притоку до більшої річки, піднімаються стрімко догори по лінії хребта (часом серпантином) аж до верхньої межі лісу і звідти ведуть на хребет. На хребті, як правило, завжди є дорога чи стежка, яка часом проходить повз окремі вершини (траверзує їх). Дороги хребтом розгалужуються в місцях приєднання бокових хребтів, а також спускаються в долини навколишніх річок.

Стежка по хребту гори Ключ в Сколівському районі

3. Лісогосподарські тракторні дороги, спеціально прокладені до місць лісорозробок, призначені для лісозаготівельних робіт.

Найчастіше ці дороги тупикові, в нижній частині деколи непогані, але ведуть вони майже завжди тільки до зрубів.

4. Мисливські стежки, так звані "райтштоки".

Вони прокладені на узбіччях гір і хребтів, майже завжди горизонтально, або у вигляді серпантину, на висоті декілька сотень метрів нижче верхньої межі лісу. Ці стежки призначені для полювань.

Серед комунікаційних шляхів у Карпатах треба згадати ще так звані плаї, тобто призначені для людей або кінного транспорту стежки, які споконвіків з'єднують через ліси і гори населені пункти з полонинами та між собою.

Хоча стан і якість таких плаїв часто дуже погані, проте завжди ведуть вони до мети найкоротше й найвигідніше. Зокрема, вони служать для весняного вигону худоби на полонини ("полонинський хід"), перегону овець на нові пасовища, для зв'язку полонинських господарств з населеними пунктами і т. і. Довжина їх нерідко сягає десятків кілометрів. На відміну від інших стежок, плаї не змінюють свого положення, вони стабільні і надійні, тому мають широке застосування в пішохідному туризмі.

Стежок, прокладених спеціально для потреб пішохідного туризму, в Карпатах практично немає. В туристичних походах використовують дороги і стежки, передусім, двох перших видів, а нерідко в кінцевій частині біля вершини переходять у бездоріжжя.

Вибираючи трасу пішохідного походу, найчастіше віддають перевагу дорогам і стежкам, які ведуть хребтами гір. В такому випадку, на початку траси часто зустрічається доволі стрімкий підйом через ліс на хребет, а відтак починається мандрівка по частково або повністю відкритих теренах, що дає можливість спостерігати широкі навколишні краєвиди. Але при цьому часто доводиться йти "з верха на верх", тобто проходити по черзі окремі вершини і сідла між ними. Правда, сідла між вершинами поздовжніх хребтів звичайно неглибокі, але сідла, якими з'єднані "між собою паралельні хребти", бувають досить глибокі; різниця висоти між таким сідлом і сусідніми  хребтами може досягти сотень метрів.

Ще одна незручність маршрутів, прокладених хребтами гір — це  обмеженість, або і повна відсутність джерел питної води.

Траса маршруту, прокладена долинами річок, порівнюючи з трасою хребтами або узбіччям, звичайно, є коротшою. Нахил її досить рівномірний, немає чергувань підйомів і спусків, вода завжди близько. Але, по суті, це всі переваги такої траси. Похід вздовж річок позбавлений видів, тому нецікавий. Часто потрібно переходити через річку; не завжди для цього є кладка чи мостики, приходиться будувати примітивні переправи або переправлятися вбрід, що істотно знижує темп походу.

Стрімкий підйом на сідло в кінці долин річок, як правило, важчий, ніж початковий підйом на хребет в маршрутах хребтами. Дороги вздовж річок затінені і тому завжди болотисті.

Мисливські стежки деколи можуть бути корисними для туристів, хоча вони теж не дають видимості і часом дуже петляють. Стан їх, при відсутності консервації, не завжди задовільний, зустрічаються сильно заболочені
місця і завали, які приходиться обходити.

Тракторні лісовозні дороги найменше зручні для пішохідного туризму. В мокру погоду вони сильно заболочені, тому деколи просто непрохідні.

Найгірше те, що вони часто ведуть в "нікуди". Закінчуються в незручних місцях, звідки треба вибиратися бездоріжжям.

Бездоріжжя в туристичному поході, особливо в терені покритому лісом або заростями жерепу - завжди небажане. Жереп — карликова гірська сосна, росте вище лісової смуги густими заростями висотою до 3 м, стелиться по землі, утворюючи крилолісся. Проте інколи частину маршруту приходиться долати саме бездоріжжям, оскільки іншої можливості просто немає. Так буває, наприклад, на останніх метрах підйому на вершини. Ходіння бездоріжжям по трав'янистих хребтах вище верхньої межі лісу не є особливо важким. Значно важче здобувати вершини, покриті кам'яними розсипами, так званими цекотами. Цекоти — кам'яні розсипи на деяких хребтах і вершинах Карпат, побудованих з Ямненського пісковика. Такі вершини, наприклад, зустрічаються в Горганах. Якщо така вершина покрита додатково ще заростями жерепу — вона практично непрохідна.

Вибір маршруту залежить, в першу чергу, від заданої мети походу (наприклад, вихід на вершину, відвідування пам'ятного місця і т. д.), а також від виділеного для цього часу.

У випадку одноденних походів (так званих походів вихідного дня) маємо в своєму розпорядженні від 8 до 12 годин, залежно від пори року, не враховуючи затрат часу на транспорт. Реальний час для пішохідної частини маршруту визначається призначенням і станом траси, складом учасників походу (їх віком та фізичною підготовкою), порою року, погодою. Розрахувати цей час можна тільки орієнтовно, виходячи із середньої швидкості руху, яка дорівнює для рівнинної частини траси 4-5 км/год, для підйомів — 1-2 км/год, для спусків — 2-4 км/год. Чим більший нахил і гірший стан траси, тим менша швидкість руху. До цього ще треба додати час на відпочинки, а також деякий резерв, разом не менше 1/4-1/3 загального
часу самого походу.

При підготовці матеріалу використана книга «Популярні туристичні маршрути по Українських Карпатах (путівник)», Юрій Сітницький, 1992. https://www.skole.com.ua

 
Веломандрівка вздовж річки Опір PDF  | Друк |
Статті - Туристичні маршрути
Четвер, 19 серпня 2010 12:33

В цій статті описана вело-мандрівка вздовж річки Опір біля міста Сколього та села Гребенів.

Маршрут вибраний для тих туристів, які хочуть кілька годин покататись на велосипедах поблизу міста Сколе та подивитись навколишні гірські пейзажі. Маршрут пролягає вздовж правого берегу річки Опір по дорозі, яка прокладена рядом з газопроводом. Сама мандрівка є легкою і займає часу близько години. Також цим маршрутом можна сходити пішки.

Доріжка вздовж річки Опір

Залізна дорога на півдні від Сколього

Починається цей маршрут біля мосту через річку Опір, де знаходиться міське озеро. Звідси від мосту вздовж озера, а потім вздовж річки, прямує ґрунтова дорога. Сама дорога має покриття з каміння, проте в деяких місцях є ями, які після дощів наповненні водою. Але об’їжджати їх легко. Після озера починається невеличкий підйом, а потім спуск, після якого справа побачите залізницю. Потім доріжка прямує через сільську місцевість до будиночку, який належить до НПП «Сколівські Бескиди». Навколо будиночку є кілька скульптур, серед яких є скульптура оленя.

Олень

Потім через кілометр доріжка закінчується (тупик) біля пішохідного містку через річку опір, який збудований над газопроводом. В цьому місці можна повернути назад до Сколього або продовжити маршрут далі.

Річка Опір біля села Демня. Вигляд з пішохідного містка над газопроводом.

Для продовження маршруту необхідно перейти залізну колію (переходити слід обережно, тому що тут залізниця робить поворот і не видно поїзду, який наближається) і через місток перейти річку Опір. Ви вийдете на автомобільну дорогу Київ-Чоп, де необхідно повернути на південь і прямувати до Гребенева.

Перед поворотом на Славське справа знаходиться кар’єр. Також автомобільна дорога проходить через міст на річці Орява. Майте на увазі, що перед мостом вказана на знаку річка Опір, що є неправильним.

Місце впадіння річки Орява у річку Опір

Після повороту їдемо до Гребенова, де по дорозі спочатку проїдете через готель Святослав, а потім справа побачите кам’яну могилу, яка описана тут:
https://skole.com.ua/uk/papers/7-skolivszina/121-kovanda.html

Перед селом Гребенів знаходиться кілька туристичних баз. Також дорога проходить під залізничним мостом. Як раз в цьому місці зліва біля залізничного мосту через річку Опір є гарне місце відпочинку та купання.

Супутникова карта-схема маршруту:

Супутникова карта-схема Сколе-Святослав

 
Історично-пізнавальний маршрут Н.Синьовидне – Труханів – гора Ключ – Сколе PDF  | Друк |
Статті - Туристичні маршрути
Вівторок, 27 квітня 2010 18:39

Даний туристичний маршрут є одноденний піший для досвідчених туристів і двохденний для туристів без досвіду та з дітьми. Складність маршруту – середня для одного дня і легка для двох днів. Тому складність маршруту буде залежати, як буде спланований відпочинок у Карпатах. Загальна довжина маршруту складає понад 20 кілометрів. Ціль маршруту – гора Ключ, де в 1914 році відбулись бої між Січовими Стрільцями та російською армією. На цій же горі розміщена могила Січовим Стрільцям.

Транспорт зі Львова:
Електричка Львів-Мукачево з Головного вокзалу або Львів-Лавочне з Приміського вокзалу.

Початок маршруту – залізнична станція Нижнє Синьовидне. З станції йдемо на південь по ґрунтовій дорозі до залізничного переїзду. На залізничному переїзді повертаємо на ліво на дорогу, яка веде до села Тишевниця повз міст через річку Стрий. Тут з мосту можна подивитись на чудові скелі, які знаходяться по правому берегу річки.

Скелі на березі річки Стрий

Відразу за мостом починається маленьке село Тишовниця. Тут можна подивитись на дерев’яну церкву.
Далі йдемо по дорозі долиною річки Тишівниця в село Труханів. На цьому шляху Ви побачите нафтопровід «Дружба» та перед селом Труханів є капличка.

На початку села дорога повертає на ліво на міст через річку, тому йдемо через міст, а потім пройшовши селом до розвилки і повертаємо направо, де дорога йде до верху. Цією дорогою Ви попадете в центр села, де знаходяться нова церква, сільська рада, школа. Тут можна побачити дерев’яну церкву села Труханова, вік якої становить понад три століття.

Дерев'яна церква в селі Труханів

За школою проходимо через міст, де дорога повертає направо і наліво. До гори Ключ потрібно йти прямо ґрунтовою дорогою, яка прямує доверху. Цією дорогою йдемо прямо до самого лісу, де ми маємо почати сходження на гору Ключ. В кінці села перед лісом дорога повертає направо. Тут можна почати сходження відразу по стежці, яка йде прямо від дороги. Також можна пройти кілька десятків метрів вправо по дорозі, де переходить у дві дороги. В цьому місці теж є стежка наліво вверх. Ці стежки є одночасно і струмками, по яких тече вода після дощів. Тому не рекомендується робити сходження у дощову погоду. Ця ділянка маршруту є найтяжчою. Адже підніматись прийдеться по дуже крутому схилу. Пізніше ближче до вершини гори Ключ схил стає пологішим.

Перед самою вершиною гори Ключ на поляні знаходиться сама могила Січових Стрільців. Тут є лавочки, де можна відпочити.
Можна трошки змінити маршрут. А саме відійти на південно-схід до гори Тирса (883,9 м), де можна побачити самі скелі Довбуша. По дорозі до цієї вершини можна натрапити на різні скелі висотами близько 3-х метрів. Південніше від гори Тирса є озеро розміром футбольного поля. Це озеро вже належить до Івано-Франківської області.

Могила Січових Стрільців

Тепер вернемось назад до гори Ключ. З самої гори будемо прямувати на північ по хребту, щоб попасти до міста Сколе. Сам хребет Ключа є залісненим. Від галявини, на якій розміщена могила Січових Стрільців починається дорога, яка пізніше перетворюється в стежку. Ця стежка є промаркована синьою фарбою на стовбурах дерев. Відразу кілька метрів після галявини справа є інша галявина, з якої можна проглядати чарівні краєвиди. Сама стежка прямує на північ по хребту Ключа. В деяких місцях стежка губиться та завалена деревами. Особливо зі стежки можна збитись на галявинах, де немає дерев. Тому якщо ви втратили стежку, то можна її знову пошукати на вершині хребта або спуститись вліво вниз в долину річки Кам’янка і продовжити маршрут через водоспад Кам’янка та озеро Несамовите (Мертве озеро).

Стежка по хребту Ключа

Сама стежка по хребту Ключа проходить через різні поляни, які зарослі малиною. Тому літом тут можна поїсти малини. В самому кінці хребта стежка переходить в дорогу і повертає лівіше (на схід), де починається повільний спуск з хребта. Закінчується сходження біля мосту через річку Кам’янка, через яку прокладений нафтопровід «Дружба». Цей міст знаходиться відразу в місті впадіння річки Кам’янки в річку Опір.

Майте на увазі, що більшість лісових стежок та доріг, які показані на генштабівських картах, зараз є відсутні. Також деякі позначені на картах стежки можуть починати і зникати без сліду. Тому топографічній карті не завжди ватро довіряти.

Перейшовши міст через річку можна перейти другий міст через річку Опір і піти до траси, де можна зупинити маршрутку. Але варто пройтись по правому березі річки Опір вверх проти течії до міста Сколе. Тут достатньо добра дорога до самого міста Сколе, повз яку протягається нафтопровід «Дружба». Потім дорога зникає перед самим потоком «Чудилів», який впадає в річку Опір. В цьому місці потік утворює скелясті береги та протікає по камінню. Перейти потік можна якщо піднятись трошки вище. Далі понад берегом річки Опір можна знову появляється ґрунтова дорога, яка веде до самого мосту через ріку, дорога від якого прямує прямо до залізничної станції Сколе.

Топографічна карта маршруту:

Карта:  гора Ключ, долина річки Кам'янка, місто Сколе Карта Н.Синьовидне, Труханів, гора Ключ

 
«ПочатокПопередня12НаступнаКінець»

Сторінка 1 з 2
Сколе - Карпати.інфо